Afdelingsmøde i afdeling 24, Warmdahlsparken 19. september 2025
Mødedeltagere
Tove (18, st.), Inge (16, st.), Pia og Daniel (16, 1.) Majken (14, st.) Nich (14, 1.) Philip (6, 1.) Mariann (12, st.) samt Dorthe Støve fra SAB.
Dagsorden
1. Valg af dirigent
Nich bød velkommen og foreslog Dorthe som dirigent.
Det blev godtaget. Dorthe konstaterede, at mødeindkaldelsen var rettidigt udsendt.
2. Valg af referent
Mariann blev foreslået og godkendt.
3. Valg til stemmeudvalg
Udvalg ville blive nedsat, hvis der undervejs opstod behov for det.
4. Fremlæggelse af beretning for perioden siden sidste møde
Nich fremlagde beretningen:
Det har været et stille og roligt år i afdelingen.
Der har været 4 møder i bestyrelsen og ellers har bestyrelsens medlemmer haft kontakt med hinanden, hvis der var noget der skulle afstemmes.
Et medlem af bestyrelsen har deltaget i Repræsentantskabsmødet i maj måned.
Der har også været et par møder med Kent Hansen (økonomimand i SAB), vedrørende ”opsparingsmuligheder” til de store vedligeholdelsesopgaver der kommer med årene og almindelig budgetforståelse. God hjælp.
Der har været den årlige markvandring, hvor der bliver set på afdelingens bygninger og udearealernes vedligeholdelsestilstand. Det er, som bekendt, med til at forme det kommende budget for afdelingen.
Vi ved ikke hvornår de forskellige opgaver der blev noteret ved markvandringen skal foregå/er planlagt, men der er endnu nogle af opgaverne der ikke er overstået endnu.
Gummilisterne ved vinduerne i afdelingen er budgetteret til af foregå i 2025.
Vi havde godt med sne i vinter i en periode. Der var stor forskel på hvordan vi fik sneen fjernet. Men den dag hvor der bare blev kørt en tur rundt på parkeringspladsen, uden hensyn til der var biler der skulle ud og gangarealer der skulle være frie, da var det var spild af tid og lidt til grin. Selvom vi blev orienteret om det manglende mandskab, var hver snedag ikke lige vellykket.
Igen i år må vi i afdelingen konstatere, at det ikke er meget vi ser til viceværterne.
Ved de store opgaver hvor der skal klippes hæk og i år beskæres træer, er der god gang i den.
Men i det daglige, med fejning, ukrudtsfjernelse, græsslåningen og oprydning er der mærkbare ændringer. Vi har også set, at ikke alle viceværter er klar over hvad der hører til afdelingens arealer og hvad der hører til naboerne.
Findes der nogen servicedeklaration? Så vil vi gerne se den.
Bænkesættene er blevet algebehandlet over det hele og slebet og oliebehandlet på de vandrette flader. Det har Niels og jeg stået for.
SAB har haft et møde med én nabo vedrørende fjernelse af et hegn. Der deltog en fra bestyrelsen.
Der er kommet nye affaldscontainere på grund af den udvidet affaldssortering. Virker til at det fungerer tilfredsstillende.
Der mangler stadig den røde boks til farligt affald. Den kommer i løbet af efteråret 2024. Der bliver opstillet et skab. Hvor, ved vi ikke endnu, men vi bliver vel informeret inden det kommer? Vel også om brugen.
Reno SYD var ikke i stand til at selv informeret om hvorfor vi ikke fik boksen til farligt affald, sammen med de nye containere. Det gav noget unødvendigt pingpong mellem Reno SYD, afdelingen og SAB. Men det kom på plads, men ikke med Reno SYDs hjælp.
I SMUKfestival ugen var der et nyt initiativ. Hvem der havde sat i værk, ved vi ikke. Men der blev sat et skilt op på Banegårdsvej, at parkering var forbudt, uden særlig tilladelse og der blev sat en afspærringskæde (plastik) op indtil vores område. Det gav pote. Ikke fremmede parkering i hele ugen.
At der så var nogen der glemte/ikke ville/kunne/gad bruge afspærringskæden efter hensigten, var ærgerligt. Den blev kørt i stykker nogle gange eller ikke spændt ud igen. Men det blev ordnet af forskellige i afdelingen. Tak for det. Næste år skal vi måske have fat i en metalkæde.
Men ros til festivalen, at den fik sat skilt og kæde op.
Dette var ordene i år. Tak.
5. Godkendelse af driftsbudget med tilhørende PV-plan for 2025
Dorthe gennemgik budgetforslaget for 2025 punkt for punkt, langtidsplanen og antennebudgettet.
Der blev varslet huslejestigning på 1%.
Af større ting bliver der til næste år udskiftet gummilister i samtlige vinduer og montering af vandaflæsning med fjernaflæsning.
Skurene/udhusene er blevet gennemgået, de er alle i god stand.
Budgettet blev godkendt.
6. Orientering om regnskab 2023
Dorthe orienterede dernæst om regnskabet for året 2023.
7. Behandling af indkomne forslag
Forslag nr. 1
Afdelingens bestyrelse foreslog opsætning af nyt tørrestativ i metal og udvidet. Placeres på den nuværende plads, men udvidet med 1 en sektion, således at der bliver 3 sektioner i alt.
Foreslår det nye stativ placeret tættere på fliserne.
Forslaget blev enstemmigt vedtaget.
Forslag nr. 2
Afdelingens bestyrelse foreslog, at der bliver opsat bi-målere (til aflæsning af el-forbrug) i skurene nr. 12 til 20. El-forbruget i skurene har hidtil været en fællesudgift, det ønsker bestyrelsen ændret, så hvert lejemål betaler for eget forbrug.
Dorthe oplyste, at sættes der bi-målere op bliver det i samtlige skure, altså også i ungdomsboligernes skure.
Dorthe oplyste, at prisen for installationen pr. skur beløber sig til 1.500 kr.
Der var diskussion, om udgiften skulle indgå i budgettet for 2026 eller lægges på huslejeforhøjelse ved installationen. Det viste sig, at det økonomisk var mest fordelagtigt at dele beløbet ud x-antal månedlige ydelser til det var betalt. Så blev huslejen sat ned igen med beløbet.
Blev det sat på budget 2026 kunne man efterfølgende ikke nedsætte huslejen med det indbetalte beløb.
Dorthe vil undersøge, hvilken betydning opsætning af bi-målere har for el og belysningsposten.
Der kommet besked fra Dorthe Støve, SAB, at med hensyn til opsætning af bimålere, bliver der taget et tilbud hjem, og så tages pengene fra pv-planen, el og belysning.
Det blev vedtaget, at der sættes bi-målere op i skurene.
Forslag nr. 3
Niels W, 12,1. havde foreslået beskæring af tre-stammet æbletræ i haven.
Flertallet af de tilstedeværende var enige om at det var et flot æbletræ med megen frugt og giver skygge. Kunne dog godt se, at det trængte til en beskæring.
Der var enighed om, at beskæringen skal foregå nænsomt og i samråd med gartneren.
8. Valg af formand til afdelingsbestyrelsen
Nich Frederiksen var på valg og modtog gerne genvalg. Nich blev valgt.
9. Valg af medlem til afdelingsbestyrelsen
Tove Jensen var på valg og modtog gerne genvalg. Tove blev valgt.
10. Valg af suppleanter
Daniel Hyldborg er i dag suppleant og modtog gerne genvalg. Daniel blev valgt.
Der er plads til flere suppleanter, men der var ingen, der stillede op.
11. Eventuelt
Hvis der opstår akutte skader i boligen, skal disse meldes til Belfor Ejendomsvagt (tidligere SSG.
I dag findes der ikke et stykke papir, der beskriver, hvad akutte skader er. Nich ville høre om der fandtes et vejledende papir, hvad akutte skader fx kunne være.
Dorthe kunne oplyse, at hende bekendt fandtes der ikke et sådant papir. Nich vil kontakte Erling W. Jensen om sagen.
Afdelingen har modtaget en oversigt over akut / ikke akut oversigt for Skanderborg Andelsboligforening (SAB). Oversigten har afdelingens bestyrelsesmedlemmer.
Referent
Mariann, 23. september 2024