REFERAT
Møde i:
Afdelingsmøde SAB Afd. 47
Mødedato:
25 September 2024
Mødested:
Fælleslokale Søtoften 3
D A G S O R D E N
1. Valg af Dirigent
2. Valg af Referent
3. Valg af Stemmeudvalg
4. Fremlæggelse af beretning for Perioden siden sidste møde
5. Godkendelse af Driftbudget med tilhørende PV-plan for m2025
6. Orintering om regnskab 2023
7. Behandling af indkomne forslag
8. Valg til Afdelings bestyrelsen
På valg er :Josefine Hansen og Inge Birthe Tranholm
9. Valg af suppleanter.
Der er ingen på valg
10. Eventuelt
Ad 1. Erling weber blev valgt
Ad 2. Ole Kristjansen
Ad 3. Repræsentanter fra SAB valgt som stemmetæller.
Ad 4. Tommy aflægger beretning
I det forgangne år har bestyrelsen sammen med en del frivillige fået pyntet i fællesrummet gardiner -billeder og lyddæmpende plader på væggene
vi har også tændt juletræet den første søndag i advent
samt holdt Nytårskur den 15 /1 1 år efter udlevering af nøgler
Ting somjeg håber bliver en tradition
Vi har også fællesspisning ved Kurt og Annie
Drivhuset bliver passet af nogle frivillige der kalder sig den grønne gruppe
de har Blandt anden plantet en hæk langs Nr 3 og forskellige planter Samt løg i runddelen
Udlejning af Fælles lokalet Har i 2023 indbragt 6.210,00 kr i indeværende år er der til dato været en indtægt på 3860,00
Fra SAB side er der ønske om en hæk langs stien ved Nr. 5 for at stioppe den trafik der er på tværs af P pladsen
Til sidst takkede formanden de frivillige der havde givet en hånd med fællesrummet og drivhusene
der rettes også en tak til viceværterne
og sidst takkede formanden også bestyrelsen.
Erling havde kommentar til sidste års referat vedrørende hegn mod gaden ved nr 3
Stikkontakt i parkerings kælder ikke etableret
der er stadig fugt i depot rummet
afdelingen kommer med forslag til grønt hegn ved nr 5
beretning godkendt
Ad 5
budget godkendt det nye budget giver en husleje nedsættelse på ca. 1.7%
Ad 6
regnskabet gennemgået og taget til efterretning
Ad 7
Forslag fra den grønne gruppe
1. Vi foreslår indkøb af 2 stk. markedsparasoller, placering udenfor fælleslokalet,
Der vil blive indkøbt parasoller
2. Vi foreslår 2 -3 personer til at varetage fælleslokalets funktioner: check ved udlejning, rengøring og service og foretage indkøb af service, rengøringsmidler mm.
Bestyrelsen arbejder videre med dette
3. Vi foreslår hovedrengøring af fælleslokalet 2 - 3 g ./år.
Der er planlagt 4 årlige rengøring
4. På sigt foreslår vi, at eksisterende toilet ombygges til 2 toiletrum, bruser nedlægges.
Ombygning at toiletter vil koste ca 150000 ind arbejdes i vedligeholdelses planen besluttet med stemmerne 34 ja 9 nej
5. Vi_ foreslår: En velkomstpjece, der kan udleveres til nyankomne beboere.
Bestyrelsen udarbejder denne
6. . Vi foreslår, at der generelt er et højere informationsniveauira SAB og Bestyrelsen. Især savner vi opfølgning af fejl og mangler ved byggeriet.
Formanden vil lave laver nyheds opslag på vi der bor søtoften 3-5
7. Vi foreslår at suppleanter deltager i bestyrelsesmøder, dog uden stemmeret.
Ifølge vedtægter er det bestyrelsen der til en hver tid træffer afgørelse herom
Forslag fra Inge Lise og Erling Nielsen
1. Jeg foreslår, at der bliver lagt en gummifuge mellem svalegang og betonvæggen over dør/vinduespartiet. Begrundelse: vandet driver ned af dørpartiet fra etagen over og bliver presset ind under døren når vinden er på.
etablering af fuger ved dør og vinduer planlægges på vedlige holdelse plan 2026
2. Indkøb af hynder til stolene i vores fælleslokale.
Der indkøbes hynder
3. Vi mener at, suppleanter bør deltage i bestyrelsesmøderne og må have taleret men ikke stemmeret.
Ifølge vedtægter er det bestyrelsen der til en hver tid træffer afgørelse herom
Forslag fra Pia Kleis
1. Jeg synes, at vi burde have nogle vaskeregler (vaskemaskine/tørretumbler og opvaskemaskine), så der ikke vaskes om natten. Man kan bl.a. høre når vaskemaskinen centrifugerer. Et forslag kunne være at der vaskes fra kl. 7.00-22.00.
Der var kun få der stemte for dette Forslaget afvist
2. Det regner ned i hovedet, når vi står foran vores indgangsdøre, selvom døren er under halvtag. Samtidig slår regnen ned på ristene, og springer /y ind på døren, når det regner kraftigt, så man tror der er noget som drypper V\ (utæt). Kan der gøres noget ved det?
etablering af fuger ved dør og vinduer planlægges på ved lige holdes plan 2026
Der var forslag om bedre cykel parkering Fra Linda Meier
1.Det kunne være i parkeringskælderen ved inddragelse af en p plads under Søtoften 3.
Der kan ikke inddrages p pladser da der er lovkrav om hvor mange der skal være
2. etablering af uden døres cykel skur
Bestyrelsen ser på hvad der er mulig
Der var forslag om bedre cykel parkering Fra Hans Peder Hansen
1.Det kunne være i parkeringskælderen under Søtoften 3.
Der kan ikke inddrages p pladser da der er lovkrav om hvor mange der skal være
2. Eller man kunne opføre en overdækket cykelparkering mellem de to trappetårne, evt. som vist på vedh. Bilag.
SAB meddeler der kan ikke tillade opmagasinering eller cykler i trappetårn
3. Bedste løsning er måske et lukket og aflåselig parkeringsskur i stål (som i Søbyen) på cykelpladsen ved gavlen af Søtoften 5.
Bestyrelsen ser på hvad der er mulig afspærring i Smukfest mere hensigtsmæssig evt. ny skiltning
1. I august 2023 blev SAB bekendt med voldsom fugt i kældrene, hvad er der tænkt/handlet på i et år?
Dette er et bygnings problem som er ramt af konkurssagen vi kan ikke selv lave nogen tiltag da vores erstatnings krav så vil bortfalde, der foreslås at der opstilles affugtere i depotrum
2.Hvis vi til stadighed skal have afspærring i Smukfest tiden, kunne man evt. få en mere brugervenlig afspærring?
Bestyrelsen ser på hvad der er mulig afspærring i Smukfest mere hensigtsmæssig evt. ny skiltning
3. Vores bænke skulle gerne leve længe endnu, er der tænkt på vedligehold?
Erling fik opgaven til at vedligeholde bord og bænk sæt
4. Er det muligt at få tætnet den revne der er mellem gangbro og bygning, således at regnvand ikke pjasker ned fra1. sal lige ned foran hoveddørene i stueetagen? (Tætningsbåndet er gået løs og faldet af flere steder).
Etablering af fuger ved dør og vinduer planlægges på vedlige holdelse plan 2026
5. Filtret i ventilationsskabet skulle efter tekniske oplysninger skiftes af SAB 2 gange om året. Findes der en anden sandhed vedrørende dette?
Der er planlagt udskiftning uge information omdelt i postkasser
Ad 8
valg Josephine genopstiller ikke Inge Tranholm genopstiller
ad 9
Karen foreslået
karenHaugaard og Inge Tranholm valgt
valg af supplanter Tove Haarbo Foreslået
Tove Haarbo Valgt
Ad 10
eventuel
snak om parkerings kælder
der er forslag om brug af sandkassen ved drivhuset, man foreslog at den grønne gruppe kunne lave en konkurrence omhvad vi kan bruge sandkassen til.
manglende sneskrabning formanden lovede at indkøbe sneskraber til nr. 3 og nr. 5.
Formanden vil indkøbe sneskrabere
grønne og røde skrælle poser er placeret i parkeringskælder som kan afhentes efter behov.
Referent Formanden
Dirigent
Dato __________
____________________
-----------------------------------------------------------------------
Ekstraordinært afdelingsmøde - Afdeling 47, Søtoften,
Dato: 13/03/24
Punkt 1. Valg af dirigent:
Erling Weber blev valgt.
Punkt 2. Valg af referent
Josefine Hansen blevvalgt.
Punkt 3. Valg af et bestyrelsesmedlem:
Ole Kristjansen blev valgt.
Punkt 4. Valg af to suppleanter:
Inge Tranholm 1. Suppleant og Karen Haugaard 2. Suppleant blev valgt.
Referent: Josefine Hansen
Formand: Tommy Koch
--------------------------------------------------------------------------
SAB afd. 47 Søtoften Afdelingsmøde tirsdag 12.9.2023 kl. 19.00
Referat
1. Valg af dirigent - Erling Weber
2. Valg af referent -Jeanette Hornbæk
3. Dagsorden godkendt
4. Valg af stemmeudvalg - ikke relevant
5. Fremlæggelse af beretning for perioden siden sidste møde
Så er der næsten gået et år og Vi er kommet godt i gang med arbejdet.
• 8. juni indkaldte vi til ekstra årsmøde hvor vi fik stemt om hvor på området der ikke
må ryges. Vi fik også på dette møde fastlagt pris på leje af fællesskabslokalet.
Udlejning af fælleslokalet har allerede givet 2500 kr i plus på kontoen, de penge er
vores til at bruge som vi vil.
• 14. juni blev der holdt aktivitetsmøde. Tanken var at starte nogle aktiviteter her i
fællesrummet, det var der god opbakning til. Der blev lavet et udvalg for
forskønnelse af orangeriet. 'Det grønne Team' har lavet et flot stykke arbejde og
det er en fornøjelse at se på orangeriet og benytte sig af.
Vi fik også et 'Madtearn · dannet, som allerede har gennemført det første
fællesspisning-arrangement med stor tilslutning.
Der blev også dannet et 'Bartearn' som afholder deres første møde i oktober så
dem kommer vi til at høre mere fra derefter.
6. Godkendelse af driftsbudget med tilhørende PV-plan for 2024
• Erling gennemgår budget, Ingen huslejestigning i budgetforslaget
• Der er sat 25.000 kr. af i 2024 til det nye affaldssystem som skal laves
• Der er sat 10.000 kr. af til ny beplantning de næste 6 år (pr. år)
• Der bliver en lille stigning på 3% i kontingent på antenne-budgettet for 2024. Denne
del af budgettet har SAB ikke indflydelse på.
7. Orientering om regnskab 2022 - intet budget
8. Behandling af indkomne forslag:
• Etablering af Elstik i kælderen - Godkendt, bestyrelsen arbejder videre med et
forslag
• Indkøb og opsætning af lamelgardiner i fællesskabslokalet, der skal laves en
arbejdsdag hvor vi selv hænger dem op - Godkendt, indkøbes og arbejdsdag
planlægges
• Indkøb af akustikplader til fællesrummet og med arbejdsdag hvor vi i fællesskab
hænger dem op - Godkendt, der indkøbes og arrangeres arbejdsdag
• Vilde blomster fjernes mellem elevatortårnene og i stedet plantes Spireahæk -
Erling pointerer at i budgettet er indlagt 10.000 kr. om året til buske og anden ny
beplantning - Godkendt, det grønne team arbejdere videre med forslaget
• Forslag om Aronia buske plantes ved bygning 5 så de dækker el skabet - Godkendt,
det grønne team arbejder videre
• Sætte vedligeholdelsesfri Hegn op som de har på Vesterskovvej i stueplan ud mod
Netto, Bygning 3. - Forslaget ændres til om det kan godkendes at bestyrelsen finder
noget afskærmning/hegn ned mod Netto - Godkendt, bestyrelsen arbejder videre
med et forslag
9. Valg af formand til afdelingsbestyrelsen - der er ingen valg
10. Valg af medlem til afdelingsbestyrelsen - der er ingen valg
11. Valg af suppleanter - der er ingen på valg
12. Eventuelt
• Der ønskes opslagsskabe hængt op. Hvis vi kan finde nogen brugt/billigt vil vi gerne
investere i det
• Lyset går ud i depotrum - Det er en byggefejl som nu er accepteret og bliver
udbedret af bygherre
• De indkøbte stormkroge bliver sat op af en tømrer
• Der stilles forslag om at der laves pladeværk på trapperne i bygning 5 da hundene
får poterne i klemme på trappen.
Tommy Koch Jensen
formand
Erling Weber Jensen
Dirigent
-------------------------------------------------------------------------------
Referat ekstraordinært afdelingsmøde afd.47 - Søtoften d. 8/6 2023.
Dagsorden:
1/ Valg af dirigent
Erling Weber fra SAB bliver valgt.
2/ Valg af referent
Morten bliver valgt.
3/ Valg af stemmeudvalg
Claus og Simon bliver valgt.
4/ Fastsættelse af betaling for leje af fælleslokale
Leje af fælleslokale: 1 døgn: 400 kroner - 2 døgn: 600 kroner - 3 døgn: 800 kroner
Depositum: 1000 kroner for alle udlejninger.
Max. leje af lokale: 3 døgn.
Forslag vedtages.
5/ Afdækning altanværn
Alle afdækninger på altaner skal afholdes i grå nuancer.
Det gælder fremadrettet pr. d.d., så hvis du HAR købt, så skal du skifte næste gang til grå nuancer, hvis det
udskiftes.
Forslag vedtages.
6/ Ændring af ordensreglement vedr. rygning
Ændring af ordensreglement: Rygning forbudt i alle fællesrum, herunder P-kælder, fælleslokalet,
orangerier, altangange, trappetårne, tagterrasse og elevator .
.
Forslag ændres af bestyrelsen til:
Ændring af ordensreglement: Rygning forbudt i alle fællesrum, herunder P-kælder, fælleslokalet,
orangerier, altangange, trappetårne og elevator.
Forslag vedtages.
FormandTommyKoch:
Referent Morten Pedersen:
Skanderborg Andelsboligforening - Erling Weber
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Skanderborg den 24. februar 2023
Til beboere i afdeling 47 - Søtoften.
Referat af stiftende afdelingsmøde:
Onsdag den 22. februar 2023 kl. 18.30 blev der afholdt stiftende afdelingsmøde i beboerlokalet.
Dagsorden:
1. Velkomst og orientering om den Almene sektor og beboerdemokrati.
2. Valg af dirigent.
3. Valg af referent.
4. Valg af formand.
5. Valg af 4 bestyrelsesmedlemmer (2 for 1 år og 2 for 2 år).
6. Valg af 2 suppleanter.
7. Valg af 5 medlemmer til SAB`s repræsentantskab.
Ad. 1. SAB gav en orientering om den almene sektor og beboerdemokrati. Derudover blev der givet seneste status om færdiggørelse af afdelingen. Der var enkelte spørgsmål fra beboerne.
Ad 2. Erling Weber Jensen blev valgt som dirigent.
Ad 3. Erling Weber Jensen blev valgt som referent.
Ad 4. Tommy Koch Jensen nr. 3. 1. L7 blev valgt til formand.
Ad 5. Morten Pedersen nr. 3. ST. L4 blev valgt for 2 år.
Kirsten Werngreen nr. 3. ST. L3 blev valgt for 2 år.
Josefine Hansen nr. 5. 1. L2 blev valgt for 1 år.
Jeanette Hornbæk nr. 3. 2. L1 blev valgt for 1 år.
Ad 6. Kurt Toustrup nr. 3. 1. L11 blev valgt til 1. suppleant.
Michael Nielsen nr. 3. 1. L12 blev valgt til 2. suppleant.
Ad 7. De 5 bestyrelsesmedlemmer blev valgt til SAB´s repræsentantskab.
Referent og Dirigent.
Erling Weber Jensen.